1. Megvalósított programok és eredményei
Jelenleg ünnepeljük a Takarítási világnapot,
az Állatok világnapját, Vizes élőhelyek világnapját, az Újrapapír napját, a Víz
világnapját, a Föld napját, valamint a Madarak és Fák napját és az Óceánok
világnapját. Emellett igyekszünk a családok bevonásával autómentes napot
tartani és a Föld órája „programban” részt venni. Zöld ünnepeinket sikeres
projekt hetek keretében valósítjuk meg, melyek során korábbi partnereikkel
tovább mélyítjük kapcsolatainkat és újabb kapcsolatok kiépítésére törekszünk.
Projekt heteink az óvodában, az egyes csoportokban indulnak kiscsoportos
foglalkozások formájában, majd forgó színpad szerűen megvalósított
feladatnappal bővül, melynek során a gyerekek a témához kapcsolódó ügyességi,
logikai és kézműves állomásokat járhatnak végig, menetlevelükre pecsétet
gyűjtve. A hét csúcspontja egy kirándulás (állat vagy növénykerti kirándulás…).
A jeles napok megjelenése esetén ügyelünk arra, hogy a fenntarthatóság, a
fenntarthatóságra nevelés kiemelkedően hangsúlyos szerepet kapjon.
Célok:
-
A gyerekek, családok és kollégák zöld-szemléletének
erősítése.
-
További zöld jeles napok beépítése a programba-Erdők
hete
-
További partnerek felkutatása.
-
Fenntarthatósági témák, tartalmak megismertetése az
alkalmazotti és a szülői közösség számára
- 10 millió fa ültetési program
folytatása
- Erdei óvodaprogram kidolgozása
- Madarász ovi program folytatása
Feladatok:
- A
környezettudatosságra, fenntarthatóságra nevelés erősítése a gyerekekben és ezen
keresztül a
családokban.
- További zöld
programok megrendezése a családok és település lakóinak bevonásával.
- Madár itató
és fürdő karbantartása.
- „Rovarhotel”
karbantartása.
- Madárodúk
karbantartása
- Komposztáló
láda kihelyezése
- településen
olajgyűjtő edény kihelyezése- település vezetésével egyeztetve
Feladatok:
-
A környezettudatosságra, fenntarthatóságra nevelés
erősítése a gyerekekben és ezen keresztül a családokban.
-
További zöld programok megrendezése a családok és
település lakóinak bevonásával.
-
Magaságyás létrehozása
-
„Rovarhotel” cseréje és kihelyezése.
-
denevér odú kihelyezése
-
Madárodúk folyamatos karbantartása, megfigyelése.
1.1.
Megvalósított innovációk
Óvodánk
minden csoportjában található élősarok. Kettőben díszhalak, egyben pedig csigák
vannak. Az óvoda udvarán virágos- és fűszerkertet is kialakítottunk, melyek
gondozásában a gyerekek is tevékenyen részt vesznek. A fűszerkertben termett
növényeket előszeretettel fogyasztják is a gyerekek.
Nagy hangsúlyt fektetünk a gyerekek egészséges
életmódra, rendszeres mozgásra való nevelésére és arra, hogy környezetkímélő
módon végezzék/végezzük mindennapi tevékenységeinket.
Óvodánk
udvarán madáretetőt helyeztünk el, melynek feltöltésébe és rendbetartásába a
gyerekeket is bevonjuk.
Mivel
az udvarunkon elültetett facsemeték még nem alkalmasak megfelelő árnyékos
terület biztosítására, ezért árnyékoló napvitorlák kerültek kihelyezésre.
1.2.
A fenntartó és a szűkebb
társadalmi környezet bevonásában elért eredmények
Településünkön
megvalósult a szelektív gyűjtőedények kihelyezése, melyet a lakosság egyre
nagyobb része vesz igénybe, noha helyhiány miatt nem a település központi
részén találhatóak. Fenntartónk támogatja zöld óvodai törekvéseinket, melyhez
lehetőségeihez mérten anyagilag is hozzájárul (udvari játékok karbantartása,
növények vásárlása).
1.3.
Partnerkapcsolatok fejlődése
Sikeres
kapcsolatot alakítottunk ki több helyi lakossal is, akikhez év közben
ellátogathatunk és megfigyelhetjük a ház körül élő állatokat, valamint
segíthetünk a kerti munkában, betakarításban. Ezekből a betakarított
termésekből aztán ősszel minden csoportban aszalunk és salátákat készítünk, ha
lehetőségünk van rá. Piacra is ellátogatunk az év különböző időszakaiban,
ahonnan olyan ételekkel térünk haza, amit közösen készíthetünk el, kóstolhatunk
meg.
Intézményünkben
részben megvalósul a szelektív hulladékgyűjtés.
Beépültek
mindennapjainkba a gyümölcs-zöldség napok, melyet legnagyobb örömünkre a szülők
is támogatnak.
Partnereink: -
Misina állatmenhely
- Pécsi Állatkert
- Zöld Híd Alapítvány, Ökováros, ökorégió
- Baranya Megyei Rendőrkapitányság
-
Mecsextrém Park- Mókus-Suli erdei óvoda program
-
10millió Fa
-
Állatvédő szervezetek
1.4.
A fenntartható fejlődés
népszerűsítésében elért eredményeink
Kezdeményezésünkre
a helyben lakó gyerekek közül egyre többen érkeznek gyalogosan vagy kerékpárral
az intézménybe. Az autómentes napon is sok szülő igyekszik eleget tenni a
célnak. Sikerült elérnünk, hogy a gyümölcs-zöldségnapra többen csomagolás
nélkül vagy tartósan használható csomagolásban hozzák a gyümölcsöt, illetve egy
szülői támogatásból a gyermekek textil gyümölcsös szákot használhatnak.
Gyermekeink körében nagyon népszerű az elemgyűjtés, melyhez alkalmas
tároló-gyűjtőedény került kihelyezésre. Alkalomszerűen megszervezzük az
elhasználódott telefonok gyűjtését is a lakosság körében.
1.5.
Tárgyi és személyi feltételek
Tárgyi
és személyi feltételeink megfelelnek annak a célnak, hogy Zöld Óvodaként
működjünk. Céljainkkal valamennyi pedagógus és technikai dolgozó egyetért.
Intézményünkben 6 fő okleveles óvodapedagógus, egy
pedagógiai asszisztens /felsőfokú óvodapedagógus végzettséggel/, három dajka és
egy konyhai kisegítő dolgozik. Szakmai vagy belső továbbképzés keretén belül
mindannyian részt vettek különböző zöld óvodai képzéseken.
Benti
és kinti eszközeinknél a tartósság és esztétikum mellett igyekszünk a
természetességre is figyelmet fordítani. Tágas, fényes csoportszobáink vannak.
Itt és a mosdókban is igyekszünk a gyerekek figyelmét az energiatakarékosságra
felhívni. Minden csoport rendelkezik saját nagyítókkal, rovarnézőkkel és
távcsővel, melyeket sétákra, kirándulásokra is magunkkal viszünk. Élősarok
található valamennyi csoportunkban.
Udvarunkon a kialakított ágyásokon kívül
facsemeték is elültetésre kerültek a település sportpályáján. Rendelkezünk
gyermek méretű kerti eszközökkel is. Intézményünk komposztáló ládával is
rendelkezik, ezt azonban a hely szűke miatt nem tudtuk kihelyezni. Mivel
intézményünk a település központjában helyezkedik el, ezért udvarunk, zöld
területünk nem bővíthető. Ezt kiküszöbölendő gyakran teszünk sétákat és
látogatunk el a településen található 2 játszótér valamelyikére és a
sportpályára. Itt is az óvodában megvalósuló elvek figyelembevételével
készültek a játékok, pihenők. Mindkét játszótér nagy, természetes zöld
területen fekszik a forgalmasabb főúttól távol. Csapadékos, hűvös időben is
használhatjuk az udvart, ahol elég nagy az ütéscsillapító gumiburkolattal
fedett terület is, illetve rendelkezünk tornateremmel, ami nagyon jól felszerelt,
így változatos mozgási lehetőséget biztosíthatunk gyermekeinknek.
2.
Zöld Óvoda ütemterv
1.1 Folyamatosan megvalósítandó feladatok
Nevelési terület |
Cél |
Feladat |
Felelős |
Határidő |
Egészséges életmód alakítása |
Egészséges életmód alapozása, megismertetése |
- gyümölcs-zöldségfogyasztás fontosságának
hangsúlyozása - mozgás megszerettetése - óvodai fűszerkert bővítése, gondozása - friss levegőn történő időtöltés |
- óvónők - dajkák |
Teljes nevelési éven keresztül folyamatosan |
Érzelmi, erkölcsi, közösségi nevelés |
- Erkölcsi értékek megalapozása, - Közösségi élet kialakítása - Szokás-, és szabályrendszer kialakítása,
elmélyítése |
- biztonságos, otthonos légkör, jó hangulat
kialakítása - egyértelmű szabályok felállítása, következetes
betartása és betartatása - közösségépítő élmények biztosítása - pozitív érzelmi viszony kialakítása a szűkebb
és tágabb környezet iránt |
- óvónők - dajkák |
Teljes nevelési éven keresztül folyamatosan |
Anyanyelvi, értelmi fejlesztés és nevelés |
- Szókincsbővítés - Helyes, választékos kifejezésmódra nevelés - Gondolkodás fejlesztése |
- komplex módon tervezett és kivitelezett
tevékenységek biztosítása - óvodai és óvodán kívüli események biztosítása,
mely során a gyermek megismerheti, megszeretheti szűkebb és tágabb
környezetét |
- óvónők |
Teljes nevelési éven keresztül folyamatosan |
1.2. Zöld eseménynaptár
Program neve |
Célja |
Feladata |
Megvalósítás időpontja |
Felelős |
Bevontak köre |
Fecskehajtó nap- költöző madarak elvonulása |
Ismeretek szerzése |
Olyan tevékenységek szervezése, melyen keresztül
megismerhetik, összehasonlíthatják a költöző és itt telelő madarakat |
09.08. |
óvodaped. |
mindenki |
Madarász ovi programsorozat |
tapasztalatok szerzése |
Olyan tevékenységek szervezése, melyen keresztül
megismerhetik, összehasonlíthatják a településünkön élő madarak életét |
évi 3-4 alkalom |
óv.vezető,Bodor Ádám |
mindenki |
Autómentes nap |
Tapasztalatok szerzése a környezetkímélő
közlekedésről |
Olyan tevékenységek szervezése, melyen keresztül
megismerheti, összehasonlíthatja a különböző közlekedési módokat és azok
hatásait |
Szeptember 20. körüli péntek |
pedagógusok, dajkák |
Szülők, település lakói |
Mozdulj a klímáért! Tiszta levegőt! |
tapasztalatok szerzése |
Tevékenységek szervezése, melyen keresztül megismerhetik
a résztvevők a levegő összetételét, fontosságát |
szept.19-23.-ig |
pedagógusok, dajkák |
szülők, gyerekek |
Takarítási világnap |
Tapasztalatok szerzése a közvetlen és tágabb
környezet tisztán tartásáról, megtisztításáról |
Olyan tevékenységek szervezése melyen keresztül a
gyerekek megtanulhatják, hogy közvetlen és tágabb környezetünk tisztán
tartása és megóvása milyen fontos |
Szeptember vége |
pedagógusok, dajkák, munkaközösség tagjai |
Külső szakemberek, szülők, település lakói,
közeli iskola tanulói |
Állatok világnapja |
Minden állat megbecsülésére, megóvására nevelés |
Állatvédelem feladatainak bemutatása,
állatmenhely meglátogatása az ott élő állatok segítése gyűjtött adományok
formájában |
Október 4. |
Óvónők, |
Szülők, a menhely dolgozói |
Erdők hete |
erdők megbecsülésére nevelés |
Felelős erdőgazdálkodás feladatainak megismerése |
október |
óvónők |
szülők, gyerekek |
10 millió Fa ültetési program |
A környezetünk fenntarthatóságára nevelés,
környezetvédelem |
családi közösségek szervezése, zöld szemlélet
megalapozása |
november eleje |
Riesz, Óvónők |
szülők, település lakosai |
Medvenap, Vizes élőhelyek világnapja |
ismerkedés a vízhez köthető élőlényekkel |
ismerkedés a vizes élőhelyek fajtáival, azok
megóvásának fontosságával. Ismerjék meg a gyermekek a víz hatását az
élőlényekre, nem csak a vízparti illetve a vízben élő állatokkal |
Február 2. |
óvónők |
családok |
Újrapapír vilánapja |
környezetvédelem, fenntarthatóságra nevelés
megalapozása, papír útjának megismerése |
Papír felhasználásának és a papír előállításának
módja. Újapapír előállításának fontossága, környezetkímélő szerepe. Közös
papír készítése, szülők által küldött alapanyagok felhasználásával biztosítsunk fenntartható mintát a gyerekeknek |
Március 1. |
óvónők |
szülők |
Víz világnapja |
A környezetünk adta természetes vizeink
megóvására, víz-takarékosságra nevelés |
Ismerkedési lehetőség biztosítása a víz különböző
formáival, fajtáival. |
Március 22. |
Óvónők |
Szülők, külső szakember |
Föld napja- Föld órája |
A föld megismerése, megóvásának lehetőségei |
A föld hatásai a benne, rajta élő élőlényekre. |
Április 22. |
Óvónők |
Szülők, külső szakember |
Madarak és fák napja |
A környezetünkben élő madarak, fák védelmének és megóvásának megalapozása |
Közvetlen és tágabb környezetünkben élő fák és
madarak megfigyelése, megismerése |
Május 10. |
Óvónők |
Szülők, külső szakember |
Óceánok világnapja |
Környezetünk klímaberendezése az óceánok |
Ismerjék meg az óceánok nyújtotta körforgás és
biztonság fontosságát. Hatását az élőlényekre. Ismerkedés az óceánok
élőlényeivel. |
Június 8. |
Óvónők |
Szülők |
Erdei óvoda |
Környezettudatos magatartás kialakítása |
Zöld környezetbe szervezett tevékenységek során a
természet csodáinak megtapasztaltatása |
Május vége, június eleje |
Óvónők |
Szülők, külső szakember |
Amennyiben lehetőségünk nyílik, részt veszünk további
programokon:
- botanikus kerti kirándulások
- zöld pályázatok
- meghirdetett öko-programok
- helyi lakosoknál gazdálkodáshoz kapcsolódó
tevékenységekben
- szülők vagy a helyi közösség által szervezett
programokon
Ezek felelősei: a csoportos óvónők, munkacsoport tagok,
civil szervezetekkel kapcsolattartók.
3.
Fejlesztések
Csoportban:
- az elhasználódott tönkrement
eszközök cseréje, újak beszerzése
- cserepes növények beszerzése,
ültetése
Udvaron:
- madáritató, madárfürdő és költő oduk kihelyezése
- játékkészlet és gyermek-kerti eszközök bővítése,
az elhasználódott eszközök cseréje
Fejlesztések:
- További külső és belső továbbképzéseken való
részvétel
- További szakmai partnerek felkutatása,
kapcsolatok építése
- Esővíz gyűjtő edény kihelyezése
4.
További feladatok:
-
Zöld óvodai cím újbóli
megpályázása- előkészületek.
-
Egyéb pályázati lehetőségek
felkutatása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése