1. Megvalósított programok és eredményei
Jelenleg
ünnepeljük a Takarítási világnapot, az Állatok világnapját, Újra papírnapját,
Vizes élőhelyek világnapját, a Víz világnapját, a Föld napját, valamint a
Madarak és Fák napját, Óceánok világnapját. Emellett igyekszünk a családok
bevonásával autómentes napot tartani és a Föld órája „programban” részt venni.
Zöld ünnepeinket sikeres projekt hetek keretében valósítjuk meg, melyek során
korábbi partnereikkel tovább mélyítjük kapcsolatainkat és újabb kapcsolatok
kiépítésére törekszünk. Projekt heteink az óvodában, az egyescsoportokban
indulnak kiscsoportos foglalkozások formájában, majd forgó színpad szerűen
megvalósított feladatnappal bővül, melynek során a gyerekek a témához kapcsolódó
ügyességi, logikai és kézműves állomásokat járhatnak végig, menetlevelükre pecsétet
gyűjtve. A hét csúcspontja egy kirándulás (állat vagy növénykerti
kirándulás...)
Célok:
- A
gyerekek, családok és kollégák zöld-szemléletének erősítése.
-
További zöld jeles napok beépítése a programba – Állatvédelmi témahét- 2023.
október 2.-15.
-
További partnerek felkutatása
- 10
millió fa ültetési program folytatása
-
Madarász ovi program folytatása – Feather Friendly Bird Collisison Deterrent
Markers program
• Magyar Természetvédők Szövetsége-
Ökoháló programokhoz csatlakozás
Feladatok:
- A
környezettudatosságra, fenntarthatóságra nevelés erősítése a gyerekekben és
ezen
keresztül
a családokban.
-
További zöld programok megrendezése a családok és település lakóinak
bevonásával.
-
Madár itatók és fürdők karbantarása.
-
„Rovarhotel” karbantartása.
-
Madárodúk karbantartása
-
Komposztáló láda kihelyezése
-
Vess, kutass, gyarapíts programban – palánta nevelés, gondozás, dokumentáció
-
településen olajgyűjtő edény kihelyezése
1.1.
Megvalósított innovációk
Óvodánk
madárbarát óvoda, ezért nagyon fontosnak tartjuk, hogy a gyerekeknek ne csak a
madaraink gondozásában mutassunk példát, hanem védelmükre is felhívjuk a
figyelmet. Ezért a Feather Friendly Bird
Collisison Deterrent Markers program keretein belül az óvoda nagy felületű
ablakait a madarak védelmét szolgáló matricákkal láttuk el. Az óvoda udvarán virágos- és fűszerkertet is
kialakítottunk, melyek gondozásában a gyerekek is tevékenyen részt vesznek. A
fűszerkertben termett növényeket előszeretettel fogyasztják is a gyerekek.
Ezt
az irányvonalat követve sikeresen pályáztunk a Vess, Kutass, Gyarapíts
programra, melynek célja, hogy a szervezők által biztosított komposztba illetve
általunk választott ültetőközegbe palántákat neveljünk, azokat megfigyeljük,
dokumentáljuk. Nagy hangsúlyt fektetünk a gyerekek egészséges életmódra,
rendszeres mozgásra való nevelésére és arra, hogy környezetkímélő módon
végezzék/végezzük mindennapi tevékenységeinket. Óvodánk udvarán madáretetőt
helyeztünk el, melynek feltöltésébe és rendbetartásába a gyerekeket is
bevonjuk. Mivel az udvarunkon elültetett facsemeték még nem alkalmasak
megfelelő árnyékos terület biztosítására, ezért árnyékoló napvitorlák kerültek
kihelyezésre.
1.2.
A fenntartó és a szűkebb társadalmi környezet bevonásában elért eredmények:
Településünkön
megvalósult a szelektív gyűjtőedények kihelyezése, melyet a lakosság egyre
nagyobb része vesz igénybe, noha helyhiány miatt nem a település központi
részén találhatóak. Fenntartónk támogatja zöld óvodai törekvéseinket, melyhez
lehetőségeihez mérten anyagilag is hozzájárul (udvari játékok karbantartása,
növények vásárlása...).
1.3.
Partnerkapcsolatok fejlődése
Sikeres
kapcsolatot alakítottunk ki több helyi lakossal is, akikhez év közben ellátogathatunk
és megfigyelhetjük a ház körül élő állatokat, valamint segíthetünk a kerti munkában,
betakarításban. Ezekből a betakarított termésekből aztán ősszel minden csoportban
aszalunk és salátákat készítünk, ha lehetőségünk van rá. Piacra is ellátogatunk
az év különböző időszakaiban, ahonnan olyan ételekkel térünk haza, amit közösen
készíthetünk el, kóstolhatunk meg. Intézményünkben részben megvalósul a
szelektív hulladékgyűjtés. Beépültek mindennapjainkba a gyümölcs-zöldség napok,
melyet legnagyobb örömünkre a szülők is támogatnak.
Partnereink:
-
Misina állatmenhely, MancsRancs
-
Pécsi Állatkert
-
Ökováros, ökorégió
-
Baranya Megyei Rendőrkapitányság
-
Mecsextrém Park- Mókus-Suli erdei óvoda program
-
10millió Fa
-
Állatvédő szervezetek
Feather
Friendly Bird Collisison Deterrent Markers
1.4.
A fenntartható fejlődés népszerűsítésében elért eredményeink
Kezdeményezésünkre
a helyben lakó gyerekek közül egyre többen érkeznek gyalogosan vagy kerékpárral
az intézménybe. Az autómentes napon is sok szülő igyekszik eleget tenni a
célnak. Sikerült elérnünk, hogy a gyümölcs-zöldségnapra többen csomagolás
nélkül vagy tartósan használható csomagolásban hozzák a gyümölcsöt. Gyermekeink
körében nagyon népszerű az elemgyűjtés, melyhez alkalmas tároló- gyűjtőedény
került kihelyezésre.
1.5.
Tárgyi és személyi feltételek
Tárgyi
és személyi feltételeink megfelelnek annak a célnak, hogy Zöld Óvodaként
működjünk. Céljainkkal valamennyi pedagógus és technikai dolgozó egyetért.
Intézményünkben 6 fő okleveles óvodapedagógus, egy pedagógiai asszisztens
/felsőfokú óvodapedagógus végzettséggel/, és három dajka dolgozik. Szakmai vagy
belső továbbképzés keretén belül mindannyian részt vettek különböző zöld óvodai
képzéseken. Benti és kinti eszközeinknél a tartósság és esztétikum mellett
igyekszünk a természetességre is figyelmet fordítani. Tágas, fényes csoportszobáink
vannak. Itt és a mosdókban is igyekszünk a gyerekek figyelmét az
energiatakarékosságra felhívni. Minden csoport rendelkezik saját nagyítókkal,
rovarnézőkkel és távcsővel, melyeket sétákra, kirándulásokra is magunkkal
viszünk. Élősarok található valamennyi csoportunkban. Udvarunkon a kialakított
ágyásokon kívül facsemeték is elültetésre kerültek. Rendelkezünk gyermek méretű
kerti eszközökkel is. Intézményünk komposztáló ládával is rendelkezik melyet az
előző tanévben sikerült kihelyeznünk. Mivel intézményünk a település
központjában helyezkedik el, ezért udvarunk, zöld területünk nem bővíthető. Ezt
kiküszöbölendő gyakran teszünk sétákat és látogatunk el a településen található
játszótérre. Itt is az óvodában megvalósuló elvek figyelembevételével készültek
a játékok, pihenők. A játszótér
természetes zöld területen fekszik a forgalmasabb főúttól távol. Csapadékos,
hűvös időben is használhatjuk az udvart, ahol elég nagy az ütéscsillapító
gumiburkolattal fedett terület is, illetve rendelkezünk tornateremmel, ami
nagyon jól felszerelt, így változatos mozgási lehetőséget biztosíthatunk
gyermekeinknek.
2.
Zöld Óvoda ütemterv
2.1
Folyamatosan megvalósítandó feladatok
Nevelési
terület |
Cél |
Feladat |
Felelős |
Határidő |
Egészséges életmód
alakítása |
Egészséges
életmód alapozása, megismertetése |
- gyümölcs- zöldségfogyasztás fontosságának hangsúlyozása -
mozgás megszerettetése -
óvodai fűszerkert bővítése,
gondozása -
friss levegőn történő
időtöltés |
-
óvónők -
dajkák |
Teljes
nevelési éven
keresztül folyamatosan |
Érzelmi,
erkölcsi, közösségi
nevelés |
-
Erkölcsi értékek megalapozása, -
Közösségi élet kialakítása -
Szokás-, és szabályrendszer kialakítása, elmélyítése |
-
biztonságos, otthonos
légkör, jó hangulat
kialakítása -
egyértelmű szabályok
felállítása, következetes betartása
és betartatása -
közösségépítő élmények biztosítása -
pozitív érzelmi viszony
kialakítása a szűkebb
és tágabb környezet
iránt |
-
óvónők -
dajkák |
Teljes
nevelési éven
keresztül folyamatosan |
Anyanyelvi, értelmi
fejlesztés és
nevelés |
-
Szókincsbővítés -
Helyes, választékos kifejezésmódra nevelés -
Gondolkodás fejlesztése |
-
komplex módon -
tervezett és -
kivitelezett -
tevékenységek -
biztosítása -
- óvodai és óvodán -
kívüli események -
biztosítása, mely -
során a gyermek -
megismerheti, -
megszeretheti -
szűkebb és tágabb -
környezetét |
-
óvónők |
Teljes
nevelési éven
keresztül folyamatosan |
2.2.
Zöld eseménynaptár
Program neve |
Célja |
Feladata |
Megvalósítás időpontja |
Felelős |
Bevontak köre |
Fecskehajtó
nap- költöző madarak elvonulása |
|
|
09.08. |
óvónők |
Mindenki |
Madarász ovi programsorozat |
|
|
évi
három alkalom |
Óvodások, pedagógusok |
mindenki |
Autómentes nap |
Tapasztalatok szerzése
a környezetkímélő közlekedésről |
Olyan
tevékenységek szervezése,
melyen keresztül megismerheti, összehasonlíthatja
a különböző közlekedési módokat
és azok hatásait |
Szeptember 20.
körüli péntek |
Óvónők, dajkák |
Szülők, település
lakói |
Takarítási világnap |
Tapasztalatok szerzése
a közvetlen
és tágabb környezet
tisztán tartásáról, megtisztításáról |
Olyan tevékenységek szervezése
melyen keresztül
a gyerekek megtanulhatják, hogy
közvetlen és tágabb környezetünk tisztán
tartása és megóvása
milyen fontos |
Szeptember vége |
Óvónők, dajkák, munkakö- zösség tagjai |
Külső szakemberek, szülők, település
lakói, közeli
iskola tanulói |
Állatok világnapja |
Minden
állat megbecsülésére, megóvására nevelés |
Állatvédelem feladatainak bemutatása, állatmenhely meglátogatása
az ott
élő állatok segítése
gyűjtött adományok formájában |
Október
4. |
Óvónők |
Szülők,
a menhely dolgozói |
Állatvédelmi
témahét |
Minden
állat megbecsülésére, megóvására nevelés |
olyan
tevékenységek szervezése, melyen keresztül megtanulhatják az állatvédelem
fontosságát |
október
2.-15. |
Óvónők |
mindenki |
Erdők
hete |
Erdők
megbecsülésére, nevelés |
A
felelős erdőgazdálkodás feladatainak megismerése |
október |
óvónők |
szülők,
gyerekek |
10
millió fa ültetési program |
A
környezetünk fenntarthatóságára nevelése, környezetvédelem |
családi
közöségek szerevezése,
zöld szemlélet megalapozása |
November eleje |
Riesz, óvónők |
szülők, település lakosai |
Medvenap, Vizes élőhelyek világnapja |
Környezetvédelem, fenntarthatóságra nevelés megalapozása |
ismerkedés
a vizes élőhelyek fajtáival, azok megóvásának fontosságával |
02.02. |
óvónők |
gyerekek,
óvoda dolgozói |
Újrapapír
napja |
Környezetvédelem, fenntarthatóságra nevelés megalapozása |
Közös
papír készítése,
szülők által
küldött alapanyagok felhasználásával biztosítsunk fenntartható
mintát a gyerekeknek |
03.01. |
óvónők |
gyerekek,
óvoda dolgozói |
Víz világnapja |
A környezetünk adta
természetes vizeink
megóvására, víztakarékosságra nevelés |
Ismerkedési lehetőség biztosítása
a víz különböző
formáival, fajtáival. |
03.22. |
óvónők |
szülők,
külső szakemberek |
Föld
napja- Föld
órája |
A
föld megismerése, megóvásának lehetőségei |
A
föld hatásai a benne,
rajta élő élőlényekre. |
04.22. |
óvónők |
szülők,
külső szakemberek |
Madarak
és fák napja |
A
környezetünkben élő
madarak, fák védelmének
és megóvásának megalapozása |
Közvetlen
és tágabb környezetünkben élő
fák és madarak megfigyelése, megismerése |
05.10. |
óvónők |
szülők,
külső szakemberek |
Erdei
óvoda |
Környezettudatos magatartás kialakítása |
Zöld
környezetbe szervezett tevékenységek során
a természet csodáinak megtapasztaltatás a |
május
vége- június eleje |
óvónők |
szülők,
külső szakemberek |
Óceánok világnapja |
|
|
|
óvónők |
|
Amennyiben
lehetőségünk nyílik, részt veszünk további programokon:
-
botanikus kerti kirándulások
-
zöld pályázatok
-
meghirdetett öko-programok
-
helyi lakosoknál gazdálkodáshoz kapcsolódó tevékenységekben
-
szülők vagy a helyi közösség által szervezett programokon
Ezek
felelősei: a csoportos óvónők, munkacsoport tagok, civil szervezetekkel
kapcsolattartók.
3.
Fejlesztések
Csoportban:
- az
elhasználódott tönkrement eszközök cseréje, újak beszerzése
-
cserepes növények beszerzése, ültetése
Udvaron:
-
komposztáló kihelyezése
-
játékkészlet és gyermek kerti eszközök bővítése, az elhasználódott
eszközök
cseréje
-
További külső és belső továbbképzéseken való részvétel
-
További szakmai partnerek felkutatása, kapcsolatok építése
- Esővíz
gyűjtő edény kihelyezése
4.
További feladatok:
-
Egyéb pályázati lehetőségek felkutatása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése