Zöld Óvoda

 

Zöld Óvodai Tartalmak

Óvoda dolgozóinak magatartásában, életviteli szokásaiban, módszertani kultúrájában megjelenik a kiemelt környezeti nevelés: tisztában vannak a fenntartható fejlődés fogalmával, az élethosszig tartó tanulás fontosságával. Szemléletük jövőorientált.

Környezettel kapcsolatos ünnepeink

ü  Október 4. – állatok világnapja

ü  Március 21. – Víz világnapja

ü  Április 22. – Föld napja

ü  Május 10. – Madarak, fák napja

ü  Június 5. – Környezetvédelmi világnap

A „Zöld óvodai program” eredményes megvalósításának eszközei

ü  Az egészséges táplálkozás eszközei (edények, vágódeszka, daráló stb.)

ü  A tájékozódás, a megfigyelés eszközei (távcső, nagyító, iránytű, földgömb)

ü  „Zöld” tartalmú értelemfejlesztő játékok

ü  Kerti munkát segítő eszközök (talicska, gereblye, locsolókanna, ásó stb.)

ü  Az állatgondozás eszközei (madáretető, madárodú, itató stb.)

ü  A szelektív hulladékgyűjtés eszközei (szeméttárolók, komposztkeret, elemgyűjtő)

ü  Ismeretterjesztő irodalom (könyvek, plakátok)

ü  A „Zöld óvoda” nevelési célja, hogy kibontakoztassuk a gyermekek természethez való velük született jó viszonyát.

„Zöld óvoda” szellemű környezeti nevelés

ü  Az egészséges életmód szokásain keresztül a bioritmus, az egészséges táplálkozás, a szabadban való mozgás, séták, kirándulások megszerettetése, a környezet megóvása, és a takarékos energia-használat szokásainak kialakítása.

ü  A tevékenység formákon keresztül a természeti és társadalmi környezethez való pozitív érzelmi viszony, pozitív viselkedési formák és magatartásmódok kialakítása.

ü  A gyermekek eredendő kíváncsiságán keresztül érdekes tapasztalatok gyűjtése a természeti és az épített környezetről, ok-okozati összefüggések megláttatása, a megfigyelőképesség és gondolkodás fejlesztése.

„Zöld óvoda” szellemű környezeti nevelés szükségessé teszi:

ü  a helyiségek környezetbarát, praktikus berendezését,

ü  az energia és az eszközök takarékos használatát,

ü  a szabadban történő mozgáshoz és játékhoz megfelelő hely és idő biztosítását,

ü  a megfelelő mennyiségű víz-, gyümölcs- és zöldségfogyasztást, a szülők támogatásával,

ü  jelenségek egyes részeinek észrevételére vagy globális szemlélete,

ü  az egy napon belüli, az egy heti és az évszakok kötött ritmuson keresztül a gyermekek egyéni, alkati ritmusának kialakítását.

„Zöld óvoda” szellemű környezeti nevelés

ü  A gyermekek érzelmi meghatározottsága lehetővé teszi a környezet jelenségeihez, dolgaihoz, tárgyaihoz fűződő pozitív és negatív érzelmek kialakítását. A környezettel kapcsolatos negatív viselkedésformák elutasítását, mint a rongálás vagy a szemetelés, nem fenntartható fejlődés. Az óvodai élet mindennapjaiban szeretnénk elérni azt, hogy a gyerekek rácsodálkozzanak a természeti, valamint társadalmi környezet szépségeire, és vigyázzanak azokra.

ü  A szocializáció szempontjából fontos az óvodai kirándulások, séták élményeire épülő, közös tevékenységek végzése, melyek elősegítik az alkalmazkodás, az együttműködés képességének kialakulását.

ü  A hagyományok, a zöld jeles napok, az ünnepek köré szervezett tevékenységek évenkénti ismétlődése hozzájárul a kötődés, ragaszkodás kialakulásához, mely a gyermekeknek biztonságot ad.

A környezeti nevelés kiegészül speciális nevelési feladatokkal, témákkal, módszerekkel.

ü  Szűkebb és tágabb környezetünk megismertetése, értékeinek felfedeztetése és védelme: az óvoda udvarában és környékén élő növények, állatok.

ü  Környezetünk, udvarunk alakítása, gondozása.

ü  A hagyományok újjáélesztése és ápolása.

ü  A környező világ analitikus és holisztikus megismertetése a gyermekekkel.

ü  Az évszakok változásaihoz igazodó élmények komplex módon történő feldolgozása, melynek alapja a tevékenykedtetés és művészetekkel való kapcsolat.

ü  Természet változásainak, jelenségeinek megismerését segítő kísérletek.

ü  Programok a környezet jeles napjain. Kidolgozott projektek alkalmazása az Állatok Világnapja, a Víz Világnapján, a Föld Napja, a Madarak és fák napja, és „Újra papír” címmel.

„Zöld óvoda” szellemű zenei nevelés

ü  A környezettel való találkozások alkalmával számtalan zenei élményt szereznek a gyermekek. A természetben hallható finom neszek révén különleges hangokra lelhetnek: csivitelő madarak, eső koppanása, avar zizegés stb. Számos hangszer készítésére adódik lehetőség a sétákon, kirándulásokon gyűjtött anyagok felhasználásával, melyeknek megszólaltatása különleges zenei élményt nyújt a gyermekek számára. Mindez előzménye a zenei kultúrának.

ü  A természetről szerzett tapasztalatok hatására megjelenik a mozgásutánzás, a hangok utánzásával pedig a zenei improvizáció.

ü  A környezeti nevelés témáihoz, a környezeti sajátosságaihoz válogatjuk a dalanyagot, alkalmazzuk a komolyzenei műveket és a megzenésített környezeti témájú irodalmi alkotásokat. Zenei nevelésünk szorosan kapcsolódik a néphagyományok ápolásához, és a zöld jeles napokhoz, módszerként a Veronika zeneprojekt elemeit is alkalmazzuk.

 

Növény-állatgondozás

ü  Feltételei óvodánkban adottak. Az óvoda udvarán van bokor, fa, amit ők ültettek és gondoznak. Az élő-sarok, az akvárium, a csoportszoba növényei, a madáretető gondozásával a gyerekek élete színesebbé, gazdagabbá váljék.

 

„Zöld óvoda” szellemű nevelés

Az alábbi munkák töltenek be kiemelt szerepet a gyermekek nevelésében:

ü  Belső környezet alakítása, csinosítása.

ü  Az óvoda udvarának ápolása, értékeinek megóvása.

ü  Növény és állatgondozás és védelem.

ü  Gyűjtőmunkák.

 

A fenti tevékenységek tartalma alkalmazkodik az évszakok változásához.

 

"Az az ember, aki nem élhet a neki megfelelő környezetben-

nem fejlődhet normálisan,

és így meg sem ismerhetjük valódi lelki életét."

(M.. Montessori)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése