Zöld Óvodai Tartalmak
Óvoda dolgozóinak magatartásában,
életviteli szokásaiban, módszertani kultúrájában megjelenik a kiemelt
környezeti nevelés: tisztában vannak a fenntartható fejlődés fogalmával, az
élethosszig tartó tanulás fontosságával. Szemléletük jövőorientált.
Környezettel kapcsolatos ünnepeink
ü
Október 4. – állatok világnapja
ü
Március 21. – Víz világnapja
ü
Április 22. – Föld napja
ü
Május 10. – Madarak, fák napja
ü
Június 5. – Környezetvédelmi világnap
A „Zöld óvodai program” eredményes
megvalósításának eszközei
ü
Az egészséges táplálkozás eszközei (edények,
vágódeszka, daráló stb.)
ü
A tájékozódás, a megfigyelés eszközei (távcső,
nagyító, iránytű, földgömb)
ü
„Zöld” tartalmú értelemfejlesztő játékok
ü
Kerti munkát segítő eszközök (talicska,
gereblye, locsolókanna, ásó stb.)
ü
Az állatgondozás eszközei (madáretető, madárodú,
itató stb.)
ü
A szelektív hulladékgyűjtés eszközei
(szeméttárolók, komposztkeret, elemgyűjtő)
ü
Ismeretterjesztő irodalom (könyvek, plakátok)
ü
A „Zöld
óvoda” nevelési célja, hogy kibontakoztassuk a gyermekek természethez való
velük született jó viszonyát.
„Zöld óvoda” szellemű környezeti nevelés
ü
Az egészséges életmód szokásain keresztül a
bioritmus, az egészséges táplálkozás, a szabadban való mozgás, séták,
kirándulások megszerettetése, a környezet megóvása, és a takarékos
energia-használat szokásainak kialakítása.
ü
A tevékenység formákon keresztül a természeti és
társadalmi környezethez való pozitív érzelmi viszony, pozitív viselkedési
formák és magatartásmódok kialakítása.
ü
A gyermekek eredendő kíváncsiságán keresztül
érdekes tapasztalatok gyűjtése a természeti és az épített környezetről, ok-okozati
összefüggések megláttatása, a megfigyelőképesség és gondolkodás fejlesztése.
„Zöld óvoda” szellemű környezeti nevelés
szükségessé teszi:
ü
a helyiségek környezetbarát, praktikus
berendezését,
ü
az energia és az eszközök takarékos használatát,
ü
a szabadban történő mozgáshoz és játékhoz megfelelő
hely és idő biztosítását,
ü
a megfelelő mennyiségű víz-, gyümölcs- és
zöldségfogyasztást, a szülők támogatásával,
ü
jelenségek egyes részeinek észrevételére vagy
globális szemlélete,
ü
az egy napon belüli, az egy heti és az évszakok
kötött ritmuson keresztül a gyermekek egyéni, alkati ritmusának kialakítását.
„Zöld óvoda” szellemű környezeti nevelés
ü
A gyermekek érzelmi meghatározottsága lehetővé
teszi a környezet jelenségeihez, dolgaihoz, tárgyaihoz fűződő pozitív és negatív
érzelmek kialakítását. A környezettel kapcsolatos negatív viselkedésformák
elutasítását, mint a rongálás vagy a szemetelés, nem fenntartható fejlődés. Az
óvodai élet mindennapjaiban szeretnénk elérni azt, hogy a gyerekek
rácsodálkozzanak a természeti, valamint társadalmi környezet szépségeire, és
vigyázzanak azokra.
ü
A szocializáció szempontjából fontos az óvodai
kirándulások, séták élményeire épülő, közös tevékenységek végzése, melyek
elősegítik az alkalmazkodás, az együttműködés képességének kialakulását.
ü
A hagyományok, a zöld jeles napok, az ünnepek
köré szervezett tevékenységek évenkénti ismétlődése hozzájárul a kötődés,
ragaszkodás kialakulásához, mely a gyermekeknek biztonságot ad.
A környezeti nevelés kiegészül speciális nevelési feladatokkal, témákkal,
módszerekkel.
ü
Szűkebb és tágabb környezetünk megismertetése,
értékeinek felfedeztetése és védelme: az óvoda udvarában és környékén élő
növények, állatok.
ü
Környezetünk, udvarunk alakítása, gondozása.
ü
A hagyományok újjáélesztése és ápolása.
ü
A környező világ analitikus és holisztikus
megismertetése a gyermekekkel.
ü
Az évszakok változásaihoz igazodó élmények
komplex módon történő feldolgozása, melynek alapja a tevékenykedtetés és
művészetekkel való kapcsolat.
ü
Természet változásainak, jelenségeinek megismerését
segítő kísérletek.
ü
Programok a környezet jeles napjain. Kidolgozott
projektek alkalmazása az Állatok Világnapja, a Víz Világnapján, a Föld Napja, a
Madarak és fák napja, és „Újra papír” címmel.
„Zöld óvoda” szellemű zenei nevelés
ü
A környezettel való találkozások alkalmával
számtalan zenei élményt szereznek a gyermekek. A természetben hallható finom
neszek révén különleges hangokra lelhetnek: csivitelő madarak, eső koppanása,
avar zizegés stb. Számos hangszer készítésére adódik lehetőség a sétákon, kirándulásokon
gyűjtött anyagok felhasználásával, melyeknek megszólaltatása különleges zenei
élményt nyújt a gyermekek számára. Mindez előzménye a zenei kultúrának.
ü
A természetről szerzett tapasztalatok hatására
megjelenik a mozgásutánzás, a hangok utánzásával pedig a zenei improvizáció.
ü
A környezeti nevelés témáihoz, a környezeti
sajátosságaihoz válogatjuk a dalanyagot, alkalmazzuk a komolyzenei műveket és a
megzenésített környezeti témájú irodalmi alkotásokat. Zenei nevelésünk szorosan
kapcsolódik a néphagyományok ápolásához, és a zöld jeles napokhoz, módszerként
a Veronika zeneprojekt elemeit is alkalmazzuk.
ü
Feltételei óvodánkban adottak. Az óvoda udvarán
van bokor, fa, amit ők ültettek és gondoznak. Az élő-sarok, az akvárium, a
csoportszoba növényei, a madáretető gondozásával a gyerekek élete színesebbé,
gazdagabbá váljék.
Az alábbi munkák töltenek be kiemelt szerepet a gyermekek nevelésében:
ü
Belső környezet alakítása, csinosítása.
ü
Az óvoda udvarának ápolása, értékeinek megóvása.
ü
Növény és állatgondozás és védelem.
ü
Gyűjtőmunkák.
A fenti tevékenységek tartalma alkalmazkodik
az évszakok változásához.
"Az az ember, aki nem
élhet a neki megfelelő környezetben-
nem fejlődhet normálisan,
és így meg sem ismerhetjük valódi lelki életét."
(M..
Montessori)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése