Népi gyermekjátékok - magyar tánc

 Intézményünkben nagy hangsúlyt fektetünk a tehetséggondozásra, fejlesztésre. Van ovifoci (Bozsik-program), német tánc, néptánc. Óvodánk elkötelezett a hagyományok ápolásában, tevékenységeink alapját az évszakok, ünnepek, jeles napok alkotják, színesítik. A játék, a mozgás a gyermekek alapvető tevékenysége. A magyar népi játékok, táncok, a játék és a közösségi élmény útján eljuttatják a gyermekeket az önfeledt táncolás lehetőségeihez. Régen a szülők, nagyszülők ölükbe vették, lábukra fektették a kisgyerekeket, és ölbeli játékokat játszottak velük. Ide tartoznak a simogatók, höcögtetők, tapsoltatók, lovagoltatók. A cselekvést nem a gyermek, hanem a gyermekkel játszó felnőtt irányította. Ezeken a játékokon keresztül fejlődött a gyermek testtudata, énképe, segítette a kommunikációt, beszédtanulást. Szoros érzelmi tapasztalat alakult ki a felnőtt és a kisgyerek között. Az ölbeli játékok után megjelennek a mozgásos, eszközös, párválasztós játékok, melyek újabb területeket fejlesztenek. Ilyenek például: szem, láb, kéz koordináció, eszközhasználat, egyenletes lépés, különböző ugrások, forgások, téri tájékozódás, fogásmódok, társas kapcsolatok, kooperáció, empátia. Ezek a játékok készség, és képességfejlesztőek, emellett információkat is közvetítenek. A játékok által mozgásuk koordinált lesz, szociális készségeik, kommunikációjuk, szókincsük, feladattudatuk, számtudatuk, önfegyelmük fejlődik. A játékokban szerepeket játszanak el, ezzel fejlődik identitástudatuk, a mondókák által pedig a beszédkészségük, a párbeszédes játékokban kommunikációs készségük fejlődik.

A népi játékok, a táncos mozgás segít az iskolaérettséghez szükséges készségek, képességek fejlesztésében is. A foglalkozásokat heti egy alkalommal a tornaszobában tartjuk, a táncot, mozgást, éneket kedvelő, a tevékenység iránt érdeklődő gyerekeknek. A foglalkozások felépítése az ünnepek, jeles napok köré épül. a legfontosabb célunk, hogy a gyerekek átéljék az ünnepeket, értsék azt, amit, énekelnek, eljátszanak, a közösen átélt élmények építő, meghatározó élményekké váljanak számukra.
Heti tervek a néptánc oktatáshoz:

Szeptember:
  1. Ismerkedés a népzenével
  2. Népi játékok-kiolvasók, csúfolódók (Sárga lábú kiskakas, Boldi, Boldi, Boldizsár)
  3. Párválasztós játékok (Három csillag van az égen, Án-tán-titiom)
  4. Szent Mihály napja szeptember 29.
Népi játékok-párválasztós játékok ismétlése.
Lopom uram szőlőjét-új dalos játék
Dalok: Töltsd teli pajtás…, Érik a szőlő

Október:
  1. Vonulós játékok, iránytartás gyakorlása (Kőketánc, Án-tán-titiom)
  2. Vonulós és párválasztós játékok ismétlése, gyakorlása
  3. Fogócska (Kecske ment a kiskertbe)
  4. Fogyó-gyarapodó játékok, fogócska ismétlése (Most viszik, most viszik, Járok egyedül, kiszámoló: Lementem a pincébe)

November: Szent-Márton napja (november 11.)
  1. Vonulós játékok ismétlése, gyakorlása. Párválasztós játékok
  2. Fogócska felelevenítése
  3. Játékok: - Hatan vannak a mi ludaink…
  • Gyertek haza ludaim…
  • Egyél libám
  • Kiszámoló: Egy, petty, libapetty
  • Dal: Sárga a liba begye
  1. Táncba bírók, páros játékok (Gyertek lányok játszani, Hajdináné rokona)

December: Luca-nap (december 13.)
  1. Játék fűzés gyakorlása (Gyertek lányok játszani, Hajdináné rokona, Három csillag van az égen, Új dal: Luca Panna…)
  2. Kiszámoló felelevenítése, új játékok (Árva Panni húgom…) megismerése, gyakorlása
  3. Játékfűzés gyakorlása, összekapcsolása a vonulós, iránytartós játékokkal

Január:
  1. Kaputartás szabályai, kapuzás. Kapuzós játékok (Bújj, bújj, zöld ág.., Új a csizmám, most vették…)
  2. Kapuzós játékok gyakorlása, a kaputartás szabályainak rögzítése
  3. Párválasztós játékok ismétlése, új játék (Csillag Boris)
  4. Tanult népi játékok felelevenítése (kívánságjátékok)

Február: farsang (Vízkereszttől, január 6.-tól hamvazószerdáig)
  1. Ismerkedés a csárdás alaplépéseivel (bemutatás, utánzás)
  2. Egyes csárdás.
új dal: A, a, a,, a farsangi napokban
Mondóka: Kívánok most minden jót
Kívánságjátékok
  1. Egyes csárdás és variációi (Farsang három napjában, Haj, kisze, kikisze
  2. Népdalok összekapcsolása a csárdással…(A romonyai csárda, Három bokor saláta)

Március: március 15.
  1. Ismerkedés bonyolultabb tánclépésekkel
  2. Új játék: Haj, szélesnek udvarán
Dalok: Huszárgyerek, huszárgyerek…
Toborzó…
Ritmus tartása, zenére, énekhangra
  1. Eddig tanult tánclépések rögzítése, gyakorlása
  2. Játékfűzések ismétlése: vonulós és párválasztós játékok
Új játék: Ég a gyertya ég…
Április (Húsvét)
  1. Játékfűzések ismétlése: kapuzós, fogyó-gyarapodó játékok
Új játék: Bújj, bújj, bokroson…
  1. Párbeszédes szerepjátékok ismétlése (Kecske ment a kiskertbe, Gyertek haza ludaim)
Új játék: Pipám, pimám, prédikám…
  1. Játékfűzések összekapcsolása csúfolódókkal, csujogatóval
  2. Ismétlés a tanult gyermekjátékokból. Kívánság játékok.

Május: Pünkösd
  1. Hidas- játék: Híres mester, itthon vagy-e?
  2. Hidas-játék rögzítése, gyakorlása, összekapcsolása kapuzással (Új vár, fényesvár)
  3. Játékfűzés hidas-játékokkal. Új játék: A pünkösdi rózsa…
  4. A játékfűzés gyakorlása, rögzítése

Június:
  1. Válogatás, ismétlés az éves anyagból. Játékfűzések felelevenítése
  2. Kívánságjátékok, tanult lépések ismétlése

A foglalkozásokat mindig bemelegítő gyakorlatokkal kezdjük. Fontos a test felkészítése a fizikai terhelésre. Így elkerülhetőek a sérülések, fejlődik az erőnlét. Befejezés előtt levezető, vagy ügyességi játékokat is játszunk a gyerekekkel. Néhány példa ezekből a játékokból:
  • Játék (babzsák, kendő) adogatása körbe, a zene megállításakor kiesik, akinél a játék marad
  • Székfoglaló játék
  • Szobros játék: zene közben kötött mozgás (pl. egyes csárdás), a zene megállításakor élő szobor
  • Lépőfogó. Csak tánclépésekkel lehet haladni.
  • Egeres játék: körben kaputartás. Az egerek haladoznak, zene megállapításakor karleengedés. Aki a körben maradt kiesik.
  • Visítós játék: ismert mondóka (pl. Hej Gyula, Gyula, Gyula) első részét halkan, második részét hangosan mondva. Végén nagy visítás, jelre befejezés.
A népi foglalkozásokon fontos a motiváció folytonos jelenléte, a pedagógus példamutatása. A gyerekek számára a játék örömélményét a pedagógus saját öröme által tudja igazán átadni. Közös élménnyé így lehet tenni a játékokat, a gyerekek és a pedagógus között. A közös élményekkel a néptáncot, népi gyermekjátékokat megkedveltetjük a gyerekekkel, hagyományainkat megőrizhetjük, ezzel fogékonnyá tehetjük őket a további életükben ezek folytatásához. Célom, hogy a gyerekekben kialakuljon a magyar néptánc iránt érzett szeretet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése