Mozgásterápia - Gyógytestnevelés - Spezilles Turnen


     Mozgásterápia


Napjainkban egyre több gyermek küzd magatartási, illetve tanulási nehézségekkel. Mivel a gyermekek fő tevékenységei a mozgás és a játék, a gyermekek fejlesztését is ezeken keresztül kell megvalósítanunk. A gyerekek nagyjából 3-6 éves korig terjedő időszakában a mozgás és az érzékelés finom összehangolódása zajlik. Ilyenkor rengeteget játszanak, mozognak, szinte fáradhatatlanok. Kialakul önbecsülésük. A mai kutatások szerint a túl korán erőltetett intellektuális tevékenységek pl. feladatlapozás, az arra még éretlen gyerekeknél az intellektuális fejlődés beszűkülését okozhatja. Ennek következménye lehet a tanulási nehézség kialakulása, ami majd harmadik, negyedik osztályban realizálódik. Ennek elkerülése végett az idegrendszer érését kell elősegítenünk, illetve a ki nem alakult idegpályák újraépítését célozzuk meg a mindennapos mozgásfejlesztéssel. A kisgyermekkorban kimaradt mozgásformák, mint pl. kúszás, mászás később magatartási és tanulási nehézségeket okozhatnak. Ezeket az alapvető mozgásokat újraépítjük, kialakul a kéz-, szem-, fül-, lábdominanciájuk, ami a tanulás alappillére lehet. Célunk, hogy mire a kisgyermekeknek iskolába kell menniük, az óvodából iskolaéretten, minél érettebb idegrendszerrel és összerendezett mozgással kerüljenek ki a gyermekek.



Ideje:           
             
  Mindennapos testnevelés részeként, ill. egyéni fejlesztés keretein belül


Cél:

Az iskolába készülő gyerekek idegrendszeri érésének elősegítése, a tanulási nehézségek megelőzése.

Feladat:

·         Mozgásfejlesztés: nagymozgás, finommotorika, mozgáskoordináció, testséma.
·         Időbeli, térbeli tájékozódás.
·         Elemi mozgások elsajátítása.

Törzsanyag:

·         Elemi mozgások
·         Csecsemőkori megmaradt reflexek legátlása
·         Kúszások, mászások, járások, ugrások
·         Érzékszervi fejlsztés
·         Egyensúlyérzék fejlesztése
·         Keresztmozgások fejlesztése
·         Finommotorika fejlesztése
·         Nagymozgások – mozgáskoordináció
·         Beszédindítást elősegítő gyakorlatok


     Gyógytestnevelés



Óvodás gyermekek csoportonkénti ortopédiai felmérése 

Cél:

·        Helyes testtartás kialakítása
·        Állóképesség növelése
·        Mozgásigény kielégítése
·        Tér- és helyzetérzékelés javítása, érzékeltetése
·        Gyermekek edzése
·        Gyermekek egészségügyi jó szokásainak kialakítása, megerősítése és továbbfejlesztése
·        Testi képességek tervszerű fejlesztése
·        Mozgásbéli jártasságok és készségek célszerű kialakítása


Feladat:

·        Nagycsoportosok szűrése: esetleges ortopédiai, belgyógyászati rendellenességek kiszűrése, megfelelő szakorvosi rendelésre küldés
·        Állóképesség felmérése: 10 perc futás, padon egyensúlyozás, keresztmozgás
·        Prevenció
·        A gyermek egészségének és testi fejlődésének biztosításához szükséges fizikai és lelki feltételek megteremtése
·        Kéz izmainak erősítése
·        Testi és jellembéli tartás erősítése
·        Lábstatikai rendellenességek javítása, talp- izomzat erősítése, hossz- és harántboltozat kialakulását segítő gyakorlatok, mozgások
·        Helyes testtartás kialakítása során hibák kiküszöbölése, gerinc deformitásainak javítása, izomfűző kialakítása
·        Helyes légzés kialakítása, tüdőtérfogat növelése
·        Tér- és helyzetérzékelés fejlesztése
·        Közösségtudat fejlesztése
·        Versenyszellem kialakítása egyénileg, csoportban és csapatban egyaránt

Törzsanyag:

·        Elemi mozgások
·        Nagymozgások – mozgáskoordináció, kúszások, mászások, járások, ugrások
·        Szemtorna
·        Egyensúlyérzék fejlesztése, keresztmozgások fejlesztése
·        Izomfűző kialakítása
·        Finommotorika fejlesztése

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése